5* Ritz Parijs

5* Lutetia Parijs

5* Westin Trianon Palace Versailles

5* Prince de Galles Parijs

Plan uw reis naar Frankrijk via OpReisFrankrijk.nl

Vakantieplannen naar Frankrijk: check: Opreisfrankrijk.nl

 


 

 

Geschiedenis Paleis Versailles

In 1662 begon men met de bouwwerkzaamheden aan het paleis onder leiding van de architect Le Vau. Mansart volgde Le vau op. De werkzaamheden van de architect werden nauwlettend door de koning in de gaten gehouden. Als geïnteresseerde opdrachtgever met een eigen visie heeft hij veel inbreng gehad m.b.t.de vormgeving. In 1678 maakt Lodewijk XIV bekend dat hij het paleis te Versailles tot zijn vaste residentie heeft gekozen. In 1682 vestigt het hele franse hof en de ministers zich in Versailles. De adel maakte deel uit van de hofhouding. Aan het hof leidden ze een bijzonder duur leven. Alleen al aan spelen en kleding waren ze kapitalen kwijt. Aanvankelijk bestond de hofhouding uit een kleine groep mensen. Spoedig groeide de hofhouding van tientallen mensen uit tot uit een groep van meer dan 10.000 man.

Cour de Marble: louis le Vaux en Jules Hardouin Mansart. 1668

Het cour de marble behoort tot het oudste gedeelte van het paleis. Het was vormgegeven door Philibert Le Roy en was dus onderdeel van het gebouw dat in opdracht van Lodewijk XIII is vervaardigd. Dit bouwwerk had een u-vormig grondplan en omsloot het hierboven afgebeelde binnenhof. De naamgeving verwijst naar de zwarte en witte marmeren tegels. Het huidige uiterlijk is te danken aan Louis Le Vau en Hardouin Mansart die de gevels verfraaiden. Zij zijn verantwoordelijk voor de balustrade, het vergulde balkon, de marmeren zuilen die het balkon ondersteunen, de beelden en de vazen. Deze verfraaiingen werden uitgevoerd in opdracht van Lodewijk XIV. Eveneens liet de zonnekoning op de hoeken paviljoentjes bouwen door Louis Le Vau. De koninklijke vertrekken zijn rond dit plein gegroepeerd. Dit gedeelte van het paleis werd daarom duidelijk als het belangrijkste onderdeel geaccentueerd. Dit gebeurt niet alleen door de zojuist genoemde versiering, maar ook doordat het zich bevindt op de middenas. Op deze middenas is zowel het paleis als de gehele omgeving geprojecteerd.

paleis versailles

De voornaamste uitbreidingen van het paleis onder Lodewijk XIV

De vleugels gelegen voor het Cour de Marble zijn ontworpen door Le Vau in 1662. Zij omsluiten een tweede binnenplaats, de cour Royale. Deze binnenplaats is veel groter dan de erachter gelegen Cour de Marble. Een zeer klein aantal mensen was het toegestaan het Cour Royale te benaderen met de koets.Op deze wijze werd ook door de etiquette bevestigd dat men het belangrijkste deel van het paleis naderde, het Cour de Marble.

Nadat de zonnekoning in 1678 had besloten om het hof en de regering naar Versaille te herbergen volgden er nieuwe bouwwerkzaamheden. Hij stelt Jules Hardouin-Mansart aan voor deze werkzaamheden. De ministervleugels kamen toen tot stand. Deze ministervleugels begrenzen het Cour de Ministres. Rond dezelfde tijd voegde Hardouin Mansart de nieuwe vleugel en de vorstenvleugel toe. Daarna werd Ange-Jacques Gabriel aangesteld voor de bouw van de opera en het paviljoen van Gabriel.

versailles

De paleiskapel: Jules Hardouin-Mansart en Robert Cotte, 1689-1710

Hardouien Mansart begon in 1689 aan de paleiskapel. De paleiskapel is verbonden met de noordvleugel. Het ontwerp verwijst naar de Saint Chapelle die in opdracht van de Heilige Lodewijk is gebouwd. Aan hem was de kapel gewijd. Op deze wijze wordt men herinnert aan deze illustere voorvader van Lodewijk XIV . Voor de koninklijke propaganda maakte men immers niet alleen gebruik van mythische figuren die gerelateerd werden aan de koning.

Klassieke, gotische en barokke elementen worden gecombineerd tot een harmonisch geheel. De vele beelden van het exterieur zorgen voor een verticaal accent en versterken het gotische karakter. Dit wordt weer in toom gehouden door het duidelijke horizontale accent van de kroonlijst. Het interieur loopt vooruit op de latere vormgeving met zijn heldere belichting en het contrast door een lichte steen en de fresco's waarin het blauw domineert. De bovenste verdieping was voor de koninklijke familie bestemd.

kerk

Gezicht op de gevels vanuit de tuinzijde: Louis Le Vau en Jules Hardouien-Mansart

Voor het uit de regeringsperiode van Lodewijk XIII stammende gebouw liet Lodewijk XIV aan de tuinzijde een façade bouwen die ontworpen was door Louis Le Vau. Deze facade bestond uit 2 op de hoeken liggende uitbouwsels die verbonden waren door een arcadenboog. De arcadenboog droeg een terras. Het centrale gedeelte van de gevels aan de tuinzijde kende aanvankelijk dus geen bovenbouw. Hardouin Mansart brengt daar verandering in aan door de bouw van spiegelgallerij.

Na de franse revolutie

Door toedoen van inwoners van Versailles wordt het paleis niet vernield na de franse revolutie. Het paleis werd vervolgens onder andere gebruikt voor het ontvangen van belangrijk bezoek en andere representatieve doeleinden. Op 18 juni 1919 werd er bijvoorbeeld een verdrag getekend wat het einde van de eerste wereldoorlog betekende.

In de twintigste eeuw is men begonnen met een grootste restauratie project. In 1957 wordt er in Frankrijk een wet aangenomen die bepaalt dat alle meesterwerken die uit Versailles afkomstig zijn terug moeten naar hun originele plaats. Deze wet had natuurlijk betrekking op werken die zich in Frankrijk bevonden.

Geschiedenis Versailles
Tuin versailles
Versailles
  Kaart Versailles